Møderække

Public Affairs - mødeprogram

VIRTUELT: Midt i en omstillingstid: grønne public affairs

Fredag den 5. februar 2021, 09.15 -12.00

Den grønne omstilling er undervejs og har vist sig at stå højt på dagsordenen hos danskerne. Centrale aktører i Danmark forsøger derfor i disse dage at tilpasse sig en ny virkelighed – fra politikere til organisationer og virksomheder. For hvad betyder udviklingen egentlig for public affairs? Hvordan skal man som lobbyist agere i en tid, hvor grønne interesser er sat på øverste hylde? Og hvad gør de aktører, som ikke til hverdag beskæftiger sig med klima og miljø, for at skubbe deres interesser op i hierarkiet? Disse spørgsmål, og flere til, får vi svar på til dagens møde, hvor Connie Hedegaard besøger netværket og deler ud af sin viden.

v/ Connie Hedegaard, formand for Concito og KR Foundation

Public Affairs på dåse

Tirsdag den 16. marts 2021, 14.00 -16.00

Carlsberg lancerede i 2018 en ny indpakning til deres sixpack-øl, der skærer markant ned for plastikforbruget, og helt fjerner de plastikringe fra indpakningen, der er udskældt for at skade naturen og dyrevildt. Carlsberg formåede med lanceringen at skabe en positiv global fortælling, der ramte store nyhedssider i det meste af verden og havde stor del i en stigning i salget på 19% i første kvartal af 2019. På dagens møde skal vi tale om, hvad en nyskabt fortælling, der tilpasses tidens tegn, kan gøre for en virksomheds public affairs-muligheder.

v/ Kasper Elbjørn, pressechef i Carlsberg (MØDESTED: Carlsberg Laboratorium, Gamle Carlsberg Vej 10, 2500 København)

Strategi og forberedelse ved Christian Hüttemeier

Fredag den 7. maj 2021, 09.15 -12.00

Kommunalvalget begynder så småt at vise sig i horisonten, og partierne er allerede i gang med at lægge planer for, hvordan de bedst muligt kan skrabe stemmer til sig. I Venstre hedder en af hovedpersonerne i denne planlægning partisekretær Christian Hüttemeier. Som bl.a. tidligere særlig rådgiver for Lars Løkke og kommunikationsdirektør i Landbrug og Fødevarer har Hüttemeier efterhånden et årtis erfaring i det politiske, strategiske maskinrum. Til dagens møde vil han dele ud af den viden, han har tilegnet sig de seneste ti år. Hvilke værktøjer har i særdeleshed været brugbare som hhv. særlig rådgiver og kommunikationsdirektør? Hvordan var skiftet mellem partiarbejde og interesseorganisation? Og hvilke udfordringer har Hüttemeier stødt på i sit virke?

Christian Hüttemeier, partisekretær, Venstre

Sådan håndterer du et politisk udspil

Fredag den 27. august 2021, 09.15 -12.00

Politiske udspil lægger ikke bare til grund for den offentlige debat – de ligger til grund for den generelle retning, som landet skal bevæge sig i. Så hvad stiller man som organisation op, hvis et sådant udspil går stik imod organisationens interesse? Og hvordan kan man, fra den anden side, sikre sig, at udspillet ikke formøbles, hvis man støtter dets budskab? Til dagens møde får vi besøg af Andreas Aagaard fra Landbrug & Fødevarer og Bo Øksnebjerg fra WWF, som vil fortælle om deres respektive tilgange til de politiske udspil, der berør deres fælles interesseområde.

v/ Andreas Aagaard Bach Mortensen, public affairs-chef i Landbrug & Fødevarer og Bo Øksnebjerg, generalsekretær i WWF Danmark (ikke bekræftet)

Når sagen er svær

Torsdag den 21. oktober 2021, 09.15 -12.00

At være lobbyist på et område eller en sag, der ikke synes at have den folkelige opbakning, er en kunstform i sig selv. For hvordan får du overtalt folkevalgte politikere til at advokere for noget, som ikke umiddelbart kan skaffe dem stemmer? Til dagens møde får vi besøg af repræsentanter fra to organisationer, der ikke altid har stået i det positive lys i folkets øjne - Anders Würtzen fra Mærsk og Tine Marie Andersen fra Tobaksproducenterne. De vil sætte os ind i deres arbejde og komme med eksempler på, hvordan man som organisation kan vinde politikernes gunst.

v/ Anders Würtzen, VP of Public Affairs, Mærsk og Tine Marie Andersen, direktør i Tobaksproducenterne

Public Affairs' svar på Moneyball

Fredag den 3. december 2021, 09.15 -12.00

En stor del af det at drive public affairs består i at kunne læse tidens ånd. Hvad driver politikerne? Og måske i højere grad: hvad driver befolkningen, som politikerne i sidste ende er afhængige af? Til dagens møde får vi besøg af Jesper Claus Larsen, der er ekspert inden for adfærdsdesigns og indsigter. Han vil sætte os ind i, hvordan man bruger adfærdsdesigns i public affairs, hvordan man læser befolkningen, og hvordan man kan bruge politiske målinger i rejsen mod indflydelse.

Jesper Claus Larsen, ejer i Electica, vært på podcasten Pollster og fhv. Head of Insights and Behavior hos Primetime

Vær opmærksom på, at der kan ske ændringer i møderækken. Du kan til enhver tid finde den aktuelle møderække på www.samu.dk

Ønsker du at høre nærmere?

Har du nogle spørgsmål til netværket, så kontakt gerne den netværksansvarlige.

Daniel H. Fischer