Møderække

Politisk Kommunikation - København - mødeprogram

Facebook: I øjenhøjde med vælgerne?

Onsdag den 20. februar 2019, 09.15 -12.00

Debatten i Facebooks politiske forsamlingshus kan ofte være præget af værtshusstemning. Ikke desto mindre er det en effektiv kommunikationskanal fra politiker til vælger. Facebook er således blevet en populær platform for politikere, som gerne vil sprede deres budskab til et bredt publikum. Vi har inviteret to ivrige Facebookbrugere til at fortælle om, hvordan de bruger mediet og hvilke overvejelser, de gør sig, når de sætter sig bag tasterne. De kommer også med et par gode råd til, hvad de oplever særligt virker på Facebook.

v/ Joachim B. Olsen (LA) og Jacob Mark (SF). (MØDESTED: SOHO, Flæsketorvet 68, 1711 København V)

Valgkampskommunikation anno 2019

Torsdag den 4. april 2019, 09.15 -12.00

På dagens møde får vi besøg af en af valgets chefstrateger, stabschef hos Socialdemokratiet, Martin Rossen. Han giver sit bud på, hvad vi kan forvente os af den kommende valgkamp. Hvilke emner kommer til at præge dagsordenen og hvilke platforme kommer til at spille en afgørende rolle? Vi får også besøg af en central aktør fra sidste valgkamp, Christian Hüttemeier. Han giver sin vurdering af partiernes kommunikationsstrategier op til den forestående valgkamp og sit bud på, hvad vi kan forvente at se, når valgkampen skydes i gang.

v/ Martin Rossen, stabschef, Socialdemokratiet og Christian Hüttemeier, Kommunikationsdirektør, Landbrug & Fødevarer, fhv. rådgiver fra Lars Løkke. (MØDESTED: SOHO, Flæsketorvet 68, 1711 København V)

Prioriteringer i nyhedsstrømmen

Torsdag den 6. juni 2019, 09.15 -12.00

Journalisterne har traditionelt været bindeled mellem de politiske aktører og borgerne. Men hvordan prioriteres der i nyhedsstrømmen? Hvorfor bliver noget til store mediedagsordner mens andet drukner i nyhedsstrømmen? Og hvordan klarer medierne udfordringerne med fake news og politisk spin. Politisk redaktør på TV2, Anders Langballe, giver os et indblik i overvejelserne, der ligger bag de politiske historier på en af landets stærkeste politiske redaktioner.

v/ Anders Langballe, politisk redaktør, TV2. (MØDESTED: SOHO, Flæsketorvet 68, 1711 København V)

Chefen og rådgiveren

Tirsdag den 3. september 2019, 09.15 -12.00

Der er flere eksempler på ”makkerpar”, hvor chefen tager rådgiveren med sig til nye græsgange. Et af disse er direktør i Dansk Erhverv Brian Mikkelsen og hans underdirektør Jes Brinchmann Christensen, der startede samarbejdet i Erhvervsministeriet, som de nu forsætter i DE. Men hvilket rådgivningsbehov har chefen, og hvordan arbejder rådgiveren med at klæde chefen på? Er der forskel på den rådgivning, der efterspørges i en organisation og på Christiansborg? Og hvilke fordele og ulemper er der ved at have et tæt forhold til sin rådgiver?

v/ Brian Mikkelsen, Adm. direktør i Dansk Erhverv og Jes Brinchmann Christensen, Underdirektør i Dansk Erhverv (MØDESTED: SOHO, Flæsketorvet 68, 1711 København V)

Partipresse og nye kommunikationsformer: På vej mod hvad?

Torsdag den 10. oktober 2019, 09.15 -12.00

De fleste partier eksperimenterer med nye kommunikationsformer og opretter i stigende grad deres egne nichemedier. Hvad betyder det for udviklingen i den politiske kommunikation, at partierne selv er afsender på netaviser, podcastkanaler og virale facebookvideoer, som i tilfældet med Dan Jørgensens svar på de amerikanske fordomme om Danmark blev vist hele 5,5 mio. gange? Hvorfor ser vi denne tendens? Hvad giver det af muligheder og udfordringer? Og stiller de nye kommunikationsmetoder anderledes krav til modtagere, pressen og andre kommunikatører på den politiske arena?

v/ Dan Jørgensen (S) (ikke bekræftet) og Mark Ørsten, professor, RUC

Tegn, der trender: How to Tweet?

Tirsdag den 26. november 2019, 09.15 -12.00

Det handler om at slå hovedet på sømmet. Gerne med et glimt i øjet. Og på 140 tegn. Vi inviterer tre af Twitters stærkeste danske stemmer til en formiddag om, hvordan man går til et medie som Twitter. For hvordan skaber man interesse om sine tweets om stort som småt? Hvilke overvejelser gør de sig, før de sætter sig til tasterne? Og hvad synes de selv fungerer bedst på Twitter?

v/ Poul Madsen, chefredaktør, EkstraBladet, Sandie Westh, radiovært, P7MIX og Kenn L. Hansen, ejer og konsulent, EPO – præstationsfremmende kommunikation (MØDESTED: SOHO, Flæsketorvet 68, 1711 København V)

Vær opmærksom på, at der kan ske ændringer i møderækken. Du kan til enhver tid finde den aktuelle møderække på www.samu.dk