Møderække

Politisk Kommunikation - København - mødeprogram

Prioriteringer i nyhedsstrømmen

Torsdag den 23. januar 2020, 09.15 -12.00

Journalisterne har traditionelt været bindeled mellem de politiske aktører og borgerne. Men hvordan prioriteres der i nyhedsstrømmen? Hvorfor bliver noget til store mediedagsordner mens andet drukner i nyhedsstrømmen? Og hvordan klarer medierne udfordringerne med fake news og politisk spin.Nyudklækket politisk redaktør på TV2 Troels Mylenberg giver os et indblik i overvejelserne, der ligger bag de politiske historier på en af landets stærkeste politiske redaktioner, samt hvad han gør sig af overvejelser om TV2’s politiske dækning nu og i fremtiden?

v/ Troels Mylenberg, politisk redaktør, TV2 (BEMÆRK: Mødested Tivoli Congress Center, Arni Magnussons Gade 2-4, Kbh V)

Spinnets regler: Målretning og opinionsdannelse

Torsdag den 6. februar 2020, 09.15 -12.00

Politik er en kompleks størrelse og kan let flyve henover hovedet på den almene vælger. Netop af denne årsag er de særlige rådgivere på Christiansborg ganske uvurderlige for politikerne. For hvordan samtænker man bedst kommunikation og politikudvikling? Hvordan målretter man sin kommunikation, så man rammer de rigtige grupper? Og hvordan sælger man en holdning til den brede befolkning? Disse er blot nogle af de spørgsmål, som Borgens spindoktorer beskæftiger sig med på daglig basis. Til dagens møde vil Rasmus Jønsson og Mads Brandstrup give os et unikt indblik i det enorme arbejde der ligger bag det, vi kender som ’spin’.

v/ Rasmus Jønsson, særlig rådgiver for Sundheds- og ældreminister Magnus Heunicke og Mads Brandstrup, særlig rådgiver for finansminister Nicolai Wammen. (MØDESTED: SOHO, Flæsketorvet 68, 1711 København V)

Big data og politisk targeting

Torsdag den 16. april 2020, 09.15 -12.00

Den politiske debat og de politiske budskaber huserer i stigende grad på de sociale medier, hvor partierne forsøger at nå vælgerne med deres budskaber. Brugen af big data blev for alvor aktualiseret og debatteret efter marketingsfirmaet Cambridge Analyticas rolle i Trumps valgkamp og i Brexit-afstemningen. Men hvad ved vi egentlig om, hvordan big data bliver brugt i den politiske kommunikation i Danmark? Er trenden med politisk targeting nået til vores lille land? Hvor stor magt har de sociale medier i forhold til den politiske dagsorden, og har Facebook lært noget af de nævnte sager? På dagens møde får vi besøg af Martin Ruby fra Facebook og Mikkel Flyverbom, som er professor i digital transformation.

v/ Martin Ruby, Facebooks politiske chef i Danmark (ikke bekræftet) og Mikkel Flyverbom, Professor i digital transformation på CBS (MØDESTED: SOHO, Flæsketorvet 68, 1711 København V)

It's gonna be huge: Præsidentkampagnen og kommunikationen

Tirsdag den 2. juni 2020, 09.15 -12.00

USA er ofte først ude af startblokken - især når det gælder nye kampagnetiltag. Efter 4 år med Trump skal Demokraterne vælge partiets præsidentkandidat vedkonventet d. 13-16. juli, hvor vi får endegyldigt svar på, hvem der skalrepræsentere partiet ved præsidentvalget. Hvorfor har netop denne kandidat vundet og hvad har været karakteristisk for kampagnen og kommunikationen hosdemokraterne? På dagens møde gæster Kampagnesporets to USA-eksperter netværket, og giver deres bud på, hvad de amerikanske vælgere, fagfolk og politiknørder kan glæde sig til, når valgkampen for alvor går i gang. For hvad kommer vi til at snakke om, hvad kommer til at overraske og kan vi stadig forvente glødende Tweets sendt fra Det hvide hus de næste fire år?

v/ Mads Fuglede, Udlændinge- og integrationsordfører (V) og David Trads, Foredragsholder, journalist og forfatter

Tommy Ahlers – En politisk iværksætter

Torsdag den 19. november 2020, 09.15 -12.00

Med 26.420 personlige stemmer ved folketingsvalget stemplede iværksætteren Tommy Ahlers for alvor ind på den politiske scene. Mange var skeptiske, da Tommy Ahlers blev udnævnt til Uddannelses- og Forskningsminister. Hans anderledes facon, forfriskende tilgang til den politiske dialog, opgøret med den herskende ”perfekthedskultur” og ikke mindst hans åbne kommunikation har dog hurtigt gjort ham populær både blandt politiske modstandere og i de danske hjem. Vi spørger Tommy Ahlers, hvad hans baggrund i det mere uformelle og kreative iværksættermiljø betyder, for hans måde at gribe sit politisk virke an? Hvordan oplever han, at man bedst udfordrer det eksisterende, ved brug af sin kommunikation?

v/ Tommy Ahlers, MF (V) og fhv. Uddannelses- og Forskningsminister (ikke bekræftet)

Vær opmærksom på, at der kan ske ændringer i møderækken. Du kan til enhver tid finde den aktuelle møderække på www.samu.dk