Møderække

Medienetværk - mødeprogram

Willerslev og Jeppesen – public servicens redningsmænd?

Onsdag den 28. august 2019, 09.15 -12.00

På Nationalmuseet vil direktør Rane Willerslev gerne etablere Nationalmuseets Mediehus, der skal producere public service indhold som dokumentarserier og børneprogrammer med historiske temaer, men også faktabaserede fiktionsserier i stil med Vikings. Michael Jeppesen er direktør i bureauet MUST, der har flere års erfaring med at producere public service. MUST producerer derudover også content marketing for kommercielle aktører, og stod bag Nationalmuseets meget omtalte ”kedsomhedsknapper”. På mødet spørger vi de to hvordan man kan gentænke public service i en tid, hvor andre medieaktører spiller en stadig større rolle – og hvilke udfordringer en udvidelse af public service-begrebet kan føre til, når man f.eks. inviterer kommercielle aktører indenfor.

v/ Jacob Frische, Kommunikationschef på Nationalmuseet og Michael Jeppesen, direktør i MUST (MØDESTED: Nationalmuseet, hovedindgangen ved Ny Vestergade 10, 1471 København K)

Nyhedsrobotterne kommer

Mandag den 30. september 2019, 09.15 -12.00

Flere og flere har hørt om Lasso, hvis nyhedsrobotter skriver 1.500 artikler i døgnet. Robotterne ved besked, hver gang en dansk virksomhed registrerer en forandring, hvorefter de forvandler data til en historie på menneskesprog. Foruden 100.000 euro fra Google til videreudvikling af robotjournalistikken, har Lasso modtaget en investering på 12 millioner kroner fra JP/Politikens Hus. Til dette netværksmøde har vi inviteret administrerende direktør i Lasso News, Jakob Benediktson, og politisk direktør for Google Denmark, Christine Sørensen. De vil indvie os i mulighederne inden for kunstig intelligens, og fortælle os om nyhedsrobotternes nuværende evner, samt den betydning de vil have for det journalistiske arbejde fremover. Kunne man fx tænke sig, at nyhedsrobotterne kunne bruges i kampen mod fake news og hvad er de etiske overvejelse, når den fjerde statsmagt bliver robotiseret?

v/ Jakob Benediktson, administrerende direktør i Lasso News og Christine Sørensen, Politisk Direktør i Google Denmark (MØDESTED: SOHO, Flæsketorvet 68, 1711 København)

Partipressens tilbagekomst?

Tirsdag den 4. februar 2020, 09.15 -12.00

De politiske partier agerer stadig mere selvstændigt i medierne. På dette møde ser vi tilbage på de politiske partiers seneste kampagnetendenser – med særligt fokus på Folketingsvalget i 2019. Kampagneproduktionerne bliver stadig mere professionelle, og det kan være svært at gennemskue afsenderen bag, når kendte journalister hyres til at interviewe politikere, som vi f.eks. så i samarbejdet mellem Socialdemokratiet og Reimer Bo. På dette møde spørger vi ind til tendensen. Er det nødvendigt for partierne, for at få mere taletid og lov til at uddybe deres politik, eller udgør det en problematisk udvikling?

v/ Benjamin Rud Elberth, indehaver af Elberth Kommunikation og Martin Justesen, Afdelingschef, kampagne- og formandsafdeling, Socialdemokratiet (ikke bekræftet)

Anne Stig - Den nye kvinde bag roret på Kvægtorvet

Onsdag den 1. april 2020, 09.15 -12.00

Det blev i familien, da TV2 udnævnte Anne Engdal Stig Christensen som koncernens nye administrerende direktør. Anne har en lang karriere i TV2 bag sig, hvor hun har indtaget flere roller – både som programdirektør og marketingskoordinator. Men hun trækker også på erfaringer fra Danmarks Radio og SBS Media (i dag Discovery Networks Danmark). På mødet skal vi høre om hendes visioner for at udvide TV2s indhold, samt hvordan hun vil trække på erfaringerne fra en lang karriere i mediedanmark.

/v. Anne Engal Stig Christensen, adminstrerende direktør TV2

Vær opmærksom på, at der kan ske ændringer i møderækken. Du kan til enhver tid finde den aktuelle møderække på www.samu.dk