Møderække

Kulturpolitisk netværk - mødeprogram

Har medierne glemt kulturen?

Mandag den 23. september 2019, 09.15 -12.00

Er kulturen blevet uafhængig af medierne i en tid, hvor alle borgere kan agere anmeldere via de sociale medier, og flere kulturinstitutioner har deres egne medieplatforme? Har medierne stadig et ansvar for at udbrede kunsten og kulturen, eller ligger ansvaret hos kulturudbyderne selv og hos borgerne? Er kultur i virkeligheden bedre stof end medierne tror? Dagens møde sætter spot mediernes rolle i forhold til at dække kulturstof og kulturpolitik. Vi inviterer til debat med repræsentanter fra nichemediet Kulturmonitor, Jyllands-Posten og DR.

v/ Birgitte Rahbek, ansv. redaktør, Kulturmonitor (Ikke bekræftet), Jacob Nybroe, chefredaktør, Morgenavisen Jyllands-Posten og Henriette Marienlund, mediedirektør, DR Medier (MØDESTED: SOHO, Flæsketorvet 68, 1711 København V)

Tigeren og hans sociale revolution

Onsdag den 30. oktober 2019, 09.15 -12.00

Hvordan kan man skabe social og kulturel værdi for mennesker? Det er et af de spørgsmål, der driver Lennart Lajboschitz og hans sociale revolution. Han ønsker at gøre op med den egoisme, selvcentrerethed og afmagt der præger samfundet. Kulturen kan virke som en kur, der kan hjælpe os med at søge og dyrke de sociale revolutioner. Derfor engagerer Lajboschitz sig i sociale smeltedigler som kulturhuset Absalon, der skal fremme kulturlivet og interessen for vores medmennesker. Vi inviterer den sociale entreprenør til en debat med netværket om, hvilken rolle kultur skal spille i vores samtid, og hvordan kulturen skal lære at fungere på kommercielle vilkår for at overleve.

v/ Lennart Lajboschitz, grundlægger af Tiger (Mødet afholdes i Kulturhuset Absalon, Sønder Blvd. 73, 1720 København)

Hvordan får vi råd til kultur?

Mandag den 25. november 2019, 09.15 -12.00

KKulturområdet har været udsat af flere runder af offentlige sparerøvelser. I takt med at mulighederne for at få offentlig støtte svinder, tvinges kulturaktører til at finde nye måder at finansiere kulturprojekter på. På dagens møde skal vi kigge på en række alternative forretningsmodeller for kreative projekter. Vi inviterer en række kulturentreprenører til at dele tankerne bag deres projekter og deres erfaringer med at etablere kulturtilbud og rejse finansiering. Vi skal blandt andet vende emner som kulturelle sponsorater, erhvervspartnerskaber, brugerfinansiering, fundraising og branded content. Hvilke fordele er der ved de forskellige modeller, og hvilke udfordringer og dilemmaer følger med? Hvordan kan man indgå vellykkede samarbejder med erhvervslivet, som skaber værdi for alle og bevarer kulturaktørers integritet? Har kulturen behov for nye forretningsmodeller?

v/ Le Gammeltoft, Creative Director, Heartbeats, Kresten Thomsen, sekretariatsleder, Aalborg Karneval og Uffe Savery, rektorDet Kongelige Danske Musikkonservatoriumog fhv. musikchef, Copenhagen Phil (MØDESTED: SOHO, Flæsketorvet 68, 1711 København V)

De store kulturbegivenheder – er der value for money?

Fredag den 28. februar 2020, 09.15 -12.00

De senere år har København dannet rammen om flere store kultur- og sportsbegivenheder. I 2021 starter verdens største cykelløb Tour de France i København efter flere års forhandling. Samme år afholdes WorldPride i København, hvor en halv million mennesker forventes at feste i Danmarks hovedstad i mangfoldighedens tegn. Arrangementer af denne kaliber kræver store offentlige investeringer, men hvilken værdiskabelse medfører begivenhederne egentlig? Er der nogle typer af begivenheder, som lettere kan få vores politikere til at gribe i lommen end andre? Hvilke erfaringer og konklusioner kan man drage fra tidligere begivenheder som VM i halvmaraton, Eurovision og Aarhus som kulturhovedstad 2017? Ud over værdien i kroner og øre, hvilke muligheder har man så for at måle på andre værdiparametre som brandingeffekt, demokratisk- og kulturel værdi?

v/ Jan Olsen, adm. direktør hos VisitDenmark og Alex Pedersen, initiativtager til Tour de France-start i Danmark samt direktør for Grand Départ Copenhagen Denmark 2021

Elitær kunst i øjenhøjde

Torsdag den 26. marts 2020, 09.15 -12.00

Siden 2014 har Morten Kirkskov stået i spidsen for Danmarks nationalscene. Skuespilchefen mener ikke, at Det Kongelige Teater er støvet, men derimod et tilbud for alle – unge som gamle. Hans visioner har blandt andet været at udvide ensemblet, udvikle mere dansk dramatik og lægge hus til flere musikforestillinger. Skuespilchefen gæster netværket til en samtale om arbejdet med at give Det Kongelige Teater en bredere publikumsappel og føre institutionen ind i fremtiden. Hvilke udfordringer er der forbundet med ledelse og organisationsudvikling af denne type kulturinstitution? Hvordan holder man fokus på visionerne, når man ofte skal lægge øre og ryg til kritik – også fra politisk side?

v/ Morten Kirkskov, skuespilchef, Det Kongelige Teater

Når kunsten tages som gidsel i den politiske debat

Onsdag den 29. april 2020, 09.15 -12.00

Da Sara Omar i 2017 udgav romanen Dødevaskeren, gav den ikke blot genlyd i litteraturverden, den blev også brænde på bålet i integrationsdebatten. Bogen var tiltænkt som et kampskrift for undertrykte kvinder, men Sara oplevede, at hendes budskab blev spændt for en politisk vogn. På dagens møde fortæller Sara om tiden efter udgivelsen af romanen, den medieopmærksomhed der fulgte, og hvordan hun håndterede, at hendes bog blev brugt som ammunition i den politiske debat. Hvordan kan vi sikre en fri diskussion af tabuer og politisk brandfarlige emner og samtidig undgå selvcensur blandt de forfattere, som skildrer disse temaer? Er man som kunstner nødt til at være indstillet på, at ens publikum kan tolke og bruge ens værker som de selv ønsker?

v/ Sara Omar, forfatter

Vær opmærksom på, at der kan ske ændringer i møderækken. Du kan til enhver tid finde den aktuelle møderække på www.samu.dk